خرما

افزایش انرژی

خرما باعث افزایش انرژی   خرما در دسته میوه ها قرار می گیرد،در از خرما به عنوان یک میوه انرژی زا نام برده می شود.انواع مختلف خرما، یک ماده غذایی بسیار مفید برای اندام‌های بدن و به ویژه برای قلب است. خرما یک منبع کامل غذایی محسوب شده و با توجه به قند بالای آن موجب بالا رفتن سریع قندخون نمی شود.خرما ارزش غذایی بالایی داشته و حاوی پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین های B، A، K، C، منیزیم،پتاسیم،روی و دیگر موادمعدنی است و در طول شبانه روز حتما دو یا سه عدد از آن را بهتر است مصرف کنیم. خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتز و ساکارز است. بنابراین، میان‌وعده‌‌ای کامل برای افزایش فوری انرژی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان هنگامی که عصرها احساس سستی و بی‌حالی می‌کنند، به‌عنوان میان‌وعده‌‌ای سریع به‌سراغ خرما می‌روند. در اغلب اوقات هنگامی که در باشگاه، بیرون یا حتی داخل خانه ورزش می‌کنید، پس از مدتی احساس خستگی و بی‌حالی به شما دست می‌دهد؛ در این حالت، خوردن چند عدد خرما به شما کمک می‌کند بلافاصله انرژی ازدست‌رفته‌تان را دوباره به‌دست آورید.

بیشتر بخوانید

خرما

ارزش غذایی

ارزش غذایی خرما خرما درختی پایدار با 14 گونه شناخته شده در جهان میباشد و میوه آن بسیار پرخاصیت و در کشورهای عربی به عنوان یک غذای اصلی کاربرد دارد. ایران یکی از اصلی ترین تولید کنندگان خرمای مرغوب است. میوه و هسته خرما هم از نظر غذایی ارزش داشته و هم در طب و درمان بیماریها کاربرد دارد. مهمترین خواص خرما شامل خاصیت تب بر، آرامبخش به ویژه هسته آن، ضد سرطان، محرک و تقویت کننده قوای جسمانی و نیروی جنسی است. مصرف خرما ضعف، سستی و بیحالی را از بدن دور میکند. برای آشنایی بیشتر با مهمترین خواص خرما و فواید درمانی این میوه بهشتی در ادامه مطلب با ما همراه باشید. خرما منبع بسیار خوبی برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن مانند عناصر ضروری پتاسیم، منگنز، آهن، روی است و همچنین تامین کننده ویتامین های (آ)، (ای)، (ب) و (ث) است. پلی فنولها، مشتقات پیپرین، فیبر گیاهی، آنتی اکسیدانها و استرول از دیگر مواد موثر موجود در میوه خرما است. تفاوت خرما و رطب را بشناسید بسیاری فکر می‌کنند رطب همان خرماست. ولی این دو با هم تفاوت‌هایی دارند. فرآیند رسیدن میوه خرما چهار مرحله است. در این مراحل تغییراتی در رنگ، مزه و اندازه آن رخ می‌دهد. در ابتدا سفت و سبز رنگ است که طعم آن تلخ و کمی هم گس است. با گذشت زمان رطوبت آن کمتر شده و قندهای آن افزایش می‌یابد تا در نهایت رسیده ‌می‌شود. رطب، مرحله قبل از خرمای رسیده است که میزان رطوبت بیشتر و قند کمتری دارد. رطب برخی از انواع خرما، مصرف خوراکی مطلوبی دارد. در مرحله خرمای رسیده، بافت آن سفت‌تر می‌شود و رطوبتش به حداقل می‌رسد. رنگ میوه رسیده خرما هم کاملاً قهوه‌ای تا سیاه است. در این موقع فروکتوز و گلوکز خرما بالا و ساکاروز آن اندک است. بافتش یکنواخت و گاهی چروکیده دارد. از میوه نخل‌هایی که رطب است می‌توان رطب مضافتی را مثال زد. معروف‌ترین خرما هم در بازار، خرمای پیارم است.

بیشتر بخوانید

خرما

خواص دارویی

خواص دارویی خرما مردم صحرا هسته درخت خرما را در آورده و از آن نان می پزند این هسته را بو داده و از آن به عنوان قهوه استفاده می کنند، چرا که دم کرده آن بسیار مطبوع است یا حتی آن را در آب برای چند روز خیس کرده و به عنوان غذای مقوی به شترهای خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است.اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک های چشم است؛ برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند؛ این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است. در زمان های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به کار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است.گل های درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند و همچنین طعم گل های درخت خرما تلخ بوده و اثر مسهلی دارد.   خواص خرما از دید پزشکان در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.خرما در درمان یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می آید.به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می برند، مفید اعلام شده است، برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.بعضی از انواع نخل ها میوه شان وقتی رطب هستند، چیده و استفاده می شود؛ مثل رطب مضافتی و کبکاب «زرد طلایی» و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، ۲۰ روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم؛ البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می فرستند.

بیشتر بخوانید

خرما

خون سازی

خرما درمان کم خونی   هنگامی که سطح هموگلوبین در خون کاهش یافته یا فرد دچار کم خونی می شود، علائمی نظیر خستگی، ضعف، سختی تنفس، سر درد و غیره مشاهده می شود برای جلوگیری از کاهش مقدار هموگلوبین در خون و اطمینان یافتن از فعالیت درست سلول های بدن، گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه ضروری به نظر می رسد. متخصصان تغذیه مصرف مواد غذایی غنی از آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ را در حفظ و تولید هموگلوبین مؤثر می دانند. مواد غذایی خون سازی که باید حتما در رژیم غذایی فرد حضور داشته باشند عبارتند از: گوشت حیوانات، ماهی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، عدس و سبزیجات و سبزیجات برگ سبز. غذاهای حاوی ویتامین C جذب آهن در بدن را افزایش می دهند. این ویتامین به مقدار زیادی در میوه ها و سبزیجات تازه مانند گواوا (زیتون محلی)، فلفل دلمه ای، انواع توت، پرتقال، نارنگی و جوانه های گیاهان یافت می شود. خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

بیشتر بخوانید

خرما

سلامتی قلب

خواص خرما برای سلامتی قلب فقط تعداد کمی خرما را در روز برای بهبود سلامت قلب خود بخورید ؛ آنتی اکسیدان ها در خرماها باعث جلوگیری از آترواسکلروز می شوند که اساسا باعث سخت شدن شریان ها و ایجاد لخته می شود این آنتی اکسیدان ها حذف کلسترول را از سلول های عروقی تحریک می کنند. خرما نیز شامل ایزوفلاون است که شناخته شده برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی می باشد. خرما برای حفظ سلامت قلب بسیار موثر است. تعدادی خرما را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، آن‌ها را له کنید و مصرف نمایید؛ طبق یافته‌های علمی، این کار در تقویت قلب تاثیر مثبتی دارد. هم‌چنین خرما منبعی غنی از پتاسیم است؛ مطالعات نشان داده‌اند پتاسیم می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی و دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش دهد. به علاوه، پژوهشگران مصرف خرما را به عنوان راهی سالم و خوشمزه برای کاهش سطوح کلسترول LDL در بدن توصیه می‌کنند؛ LDL یکی از عوامل اصلی سکته‌های قلبی، بیماری قلبی، و سکته‌ی مغزی به شمار می‌رود. بنابراین، مصرف هفته‌ای دو وعده خرما می‌تواند به واقع سلامت عمومی قلب را بهبود ببخشد. به خاطر غنی بودن از مواد معدنی مانند پتاسیم، خرما واقعا می‌تواند به کاهش خطر سکته‌ و سایر بیماری‌های مربوط به قلب کمک کند. فقط همین نیست، در پژوهش‌ها پی برده‌اند در ازای هر ۱۰۰ میلی گرم منیزیم که یک فرد در روز مصرف می‌کند خطر سکته‌ در او تا ۹٪ کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید

خرما

زیبایی پوست و مو

خواص خرما برای جلوگیری از ریزش مو   خرما حاوی ویتامین های C و D است که بر روی الاستیک پوست کار می کنند این میوه همچنین می توانند به مبارزه با مسائل پوستی کمک کنند – شما می توانید خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید و نتایج را در طولانی مدت مشاهده کنید. خرما همچنین با مزایای ضد پیری همراه است، آنها از تجمع ملانین در بدن شما جلوگیری می کنند و در غیر اینصورت اثرات نامطلوبی دارند. ما می دانیم که هورمون ها نقش مهمی در پیری و ظاهر پوست دارند ؛ عصاره هسته نخل خرما دارای فیتوهورمون هایی است که اثرات ضد پیری قابل توجهی دارند. عصاره می تواند با چروک ها نیز مبارزه کنند. خرما غنی از آهن است که باعث افزایش گردش خون به پوست و افزایش رشد مو می شود ؛ این اتفاق با اکسیژن رسانی کامل به تمام بدن اتفاق می افتد که پوست سرتان نیز شامل می شود. در نهایت مانع از ریزش مو و تحریک رشد مو جدید می شود. درمان ریزش مو : ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین است که خرما در درمان آن موثر است. خرماحاوی آهن است که از ریزش مو جلوگیری می کند و به رشد مو کمک می کند و به همین منظور می توانید مقداری خرمای بدون هسته را روی سر ماسک کنید و بعد از ده دقیقه بشویید. تقویت مو : سر را با روغن خرما ماساژ دهید چون حاوی ویتامین و مواد مغذی است که به ضخامت و رویش مو کمک می کند. درمان خارش سر :اگر بدنبال درمان خارش سر هستید خرما یکی از موادی است که علاوه بر درمان خارش به نرمی پوست هم کمک می کند.مقداری خرما را خمیر کنید و به آن 1/2 فنجان مایونز اضافه کنید و خوب مخلوط که کردید آن را به مدت 20 دقیقه ماسک کنید و بعد با آب بشوید

بیشتر بخوانید

خرما

حفظ سلامتی دستگاه عصبی

حفظ سلامتی دستگاه عصبی ویتامین‌های موجود در خرما، این میوه‌ی شیرین را به عامل ایده‌الی برای تقویت عملکرد و سلامتی دستگاه عصبی تبدیل کرده است. پتاسیم یکی از مواد اصلی و اولیه برای افزایش سطح سلامتی و قدرت واکنش دستگاه عصبی است، و هم‌چنین سرعت و آمادگی فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. بنابراین، خرما به عنوان منبع غذایی فوق‌العاده‌ برای آدم‌هایی تلقی می‌شود که یا پا به سن گذاشته‌اند و دستگاه عصبی‌شان کند و فرتوت شده است، یا آن‌ دسته از آدم‌هایی که می‌خواهند ذهن باز داشته باشند. این ماده قادر است هوشیاری مغز را بهبود ببخشد و سرعت فعالیت های آن را بیشتر کند. به همین خاطر خرما یک ماده غذایی شگفت انگیز برای افرادی است که سیستم عصبی شان خوب کار نمی کند.

بیشتر بخوانید

خرما

برای سلامتی

برای سلامتی   – خواص خرما برای کمک به تنظیم کلسترول – خواص خرما برای بهبود سلامت استخوان – خرما فشار خون را تنظیم می کند – خرما سلامت جنسی را افزایش می دهد – خرما اسهال را درمان کنید – خرما اسهال را درمان کنید – خرما برای کمک به جلوگیری از شب کوری – خرماجلوگیری از مسمومیت – خرماجلوگیری از هموروئید –  برای پوست مفید است – خرما برای جلوگیری از التهاب – خرما سلامتی بارداری را حمایت می کند – خرما درمان اختلالات روده ای – خرما برای کمک به درمان کم خونی – خرما تقویت رشد عضلات – خرما برای کمک به کاهش چربی شکم

بیشتر بخوانید